Indiana Jones and The Last Crusade

Poniższa solucja została sprawdzona przeze mnie (grałem wg własnej solucji) i wszystko działa poprawnie.

Solucja jest do wersji pod ScummVM, nie wiem czy się sprawdzi w oryginalnej wersji pod DOS.

BARNETT COLLEGE
Możesz wejść z powrotem do szatni, przebrać się i poćwiczyć boks na ringu.
Boksujesz używając klawiatury numerycznej.
Jeśli nie masz ochoty wyjdź w lewo i do pierwszych drzwi, które widzisz.
Rozmawiaj ze studentami wybierając zawsze trzeci dialog.
W swoim gabinecie: Podnoś papiery z biurka aż podniesiesz paczkę, otwórz ją i wyjdź przez okno.

DONOVANS PLACE
Po rozmowie pojedź do domu Henry'ego (Travel).

HENRYS HOUSE
Przejdź do pokoju w prawo i zabierz obraz z Graalem.
Pociągnij szafkę w poprzednim pokoju, weź taśmę.
Idź do College i wejdź przez okno.
Użyj taśmy na słoiku na półce obok okna, aby zabrać kluczyk.
Wróć do domu Henry'ego, weź roślinkę po lewej, pociągnij obrus, użyj kluczyka na szufladzie i weź książkę.
Jedź do Wenecji.

VENICE
Po rozmowie z kontaktem idziecie do biblioteki.
Teraz trudne: przeszukaj wszystkie książki na wszystkich regałach opcją WHAT IS, aż znajdziesz "book" zamiast "books", wtedy zabierasz książkę. Musisz znaleźć 3 książki: MEIN KAMPF Książka Hitlera, BOOK OF MAPS i instrukcja jak prowadzić bi-planes.
Pomoc: każdy regał ma 4 kolumny, sprawdź, jakie książki są w każdym z tych działów, jedna z kolumn ma inną od pozostałych tematykę - w tej kolumnie szukaj.
Nie wiem czy to losowe, ale zacznij od regałów bliżej przodu i posuwaj się w lewo.
Znajdź słupki z rozpiętą wstążką, weź wstążkę i słupek.
Zajrzyj do pamiętnika - znajdź w bibliotece takie samo okno jak widnieje w pamiętniku.
Następnie, jeśli pisze tam "follow the third on the left" - znaczy to, że musisz zobaczyć na lewy słup z lwem i zapamiętać trzecia cyfrę - tą właśnie cyfrę musisz rozbić (w każdej grze losowany jest inny wariant, więc podałem tylko przykład).
Rozbij odpowiednia płytkę słupkiem.

CATACOMBS
Labirynt nie jest zbyt skomplikowany.
Znajdź dwa kościotrupy i weź ramię (hak).
Znajdź pomieszczenie z pokrywą w suficie - wyjdź, idź w lewo i weź butelkę wina - Mężczyzna ci nie powoli, spójrz na etykietkę, weź ponownie.
Napełnij butelkę wodą z fontanny po prawej i wróć do kanału.
Idź do pomieszczenia z pochodnią, użyj na niej wody z butelki i pociągnij.
Jesteś na niższym poziomie, idź do pomieszczenia z korkiem w suficie, idź dalej i przeczytaj napisy na ścianie.
Wróć w lewo, użyj haka na korku a następnie bicza.
Wróć do pomieszczenia z drabiną i wejdź na górę.
Idź do pomieszczenia, które wcześniej było wypełnione wodą i idź w prawo.
Idź do pomieszczenia z dużą maszyną.
Użyj na niej czerwonej wstążki, następnie pokręć kołem po prawej.
Idź do pomieszczenia z trzema figurami.
Spójrz do pamiętnika (po lewej dobre ustawienie, po prawej złe - śmierć), sam nie wiem o co tu chodzi, więc przetłumaczę z innej solucji:
1) Naciskaj #2 dopóki będzie na nim inna figura niż środkowa z śmiertelnej kombinacji.
2) Naciskaj #3 dopóki uzyskasz prawidłową.
3) Naciskaj #1 dopóki uzyskasz prawidłową.
4) Naciskaj #2 dopóki uzyskasz prawidłową.
Idź dalej i przejdź przez pomieszczenie z drewnianym mostkiem.
Idź dalej, przejdź przez pokój ze szkieletami na półkach.
Wejdź do pokoju z czaszkami-cymbałkami.
Spójrz do pamiętnika - najwyższa linia to czaszka numer 1, więc jeśli masz:

1-------------------------
2--0---0------------------
3--------------------0----
4---------------0---------
5----------0--------------
6- - - - - - - - -

to musisz naciskać czaszki w kolejności od lewej: 2, 2, 5, 4, 3.
Wchodzisz do następnego labiryntu - jest długi - kieruj się w prawo, aż dojdziesz do pomieszczenia z trumną.
Otwórz trumnę i zajrzyj do niej.
Następnie pociągnij zardzewiały zamek na kracie i wyjdź przez kanał.

BRUNWALD CASTLE
Po wejściu do zamku porozmawiaj z mężczyzną, użyj odpowiedzi: 2, 1, 2.
Idź w górne przejście.
Kolejny labirynt, idź w dół, prawo, dół - powinieneś być w ślepym zaułku.
Idź w pierwsze drzwi po prawej.
Porozmawiaj z pijanym żołnierzem: 1, 3, 1, potem porozmawiaj ponownie: 3, 2, a dostaniesz stein, wyjdź.
Idź do następnych drzwi po prawej - jest to kuchnia.
Użyj stein na kurku z beczki (nie odkręcaj go wcześniej!)
Użyj stein na palącym się ogniu, napełnij stein ponownie.
Kiedy skończy parować weź pieczeń, wyjdź.
Wyjdź całkiem do holu skąd wszedłeś do labiryntu.
Idź tam gdzie swastyka - kolejny labirynt - idź w dół, napotkasz żołnierza - dialog: 3, 2, 1.
Idź w jedyne prawe drzwi - do szafy.
Weź servant uniform po lewej.
Wyjdź i idź do drzwi po lewej wyżej. Przejdź przez salę i popchnij zbroję z krzyżykiem - zrobisz znak na podłodze.
Wyjdź, idź w górę, w lewo i w górę - następny żołnierz - dialog: 1, 2, 2.
Idź do góry i na schody.
Wejdź do pokoju po lewej i ubierz uniform.
Wyjdź, idź w dół aż do skrzyżowania, kiedy spotkasz żołnierza daj mu obraz Graala.
Wróć do góry od skrzyżowania i wejdź do pokoju ze skrzynią, która stoi po prawej.
Otwórz skrzynię i weź 50 Marek.
Wyjdź, idź w dół do skrzyżowania, idź maksymalnie w prawo, teraz do góry i wejdź w lewe drzwi.
Otwórz skrzynię, weź uniform, zobacz go a znajdziesz klucz.
Wróć do schodów - przed nimi w pokoju zmień ubranie na zwykłe (Indiego) i wróć do szafy.
Użyj kluczyka na wieszaku i weź szary uniform.
Wróć na górę do pokoju gdzie znalazłeś 50 Marek i ubierz szary uniform.
Idź w lewo w tym pokoju, żołnierzowi powiedz linię nr 3 i idź w lewo przez drzwi - labirynt.
Idź w górę i w prawo, wejdź do drzwi. Żołnierzowi powiedz: 2, 2, 3.
Wyjdź, idź w dół, i maksymalnie w prawo: żołnierzowi powiedz: 2, 1, 2, 1 i wejdź schodami na trzecie piętro.
Nagraj stan gry!
Żołnierzowi powiedz: 1, 2, 1 i wejdź w pierwsze drzwi po lewej.
Daj psu pieczeń, weź puchar, otwórz szufladę i weź paszport.
Zejdź schodami na 2-gie piętro, idź w lewo, w dół, w lewo maksymalnie, wejdź do pokoju po lewej.
Przejdź w lewo i popchnij obraz Mona Lisy, otwórz drzwi i wejdź.
Spójrz na obraz - zapamiętaj jak wygląda Graal na obrazie.
Wróć do kuchni na parterze (pamiętaj żeby ubrać standardowy uniform przed zejściem na pierwsze piętro, bo tak cię zapamiętali żołnierze na tym piętrze).
Użyj pucharu na kurku, aby go napełnić.
Wróć na trzecie piętro i w korytarz w lewo, stoi tam byczek, zaoferuj mu wypełniony puchar - kiedy wypije powalisz go jednym ciosem.
Idź w dół do żołnierza, dialog: 3, 2, 3.
Idź w lewo, w górę i do górnego pokoju z niebieską kanapą, weź srebrny klucz.
Wróć do skrzyżowania gdzie stał byczek i idź w górę - są tam 3 drzwi. Znajdź te z dwoma linkami, użyj srebrnego klucza.
Kiedy was złapią daj oficerowi "old book" (nie dawaj prawdziwego pamiętnika!)
Jesteście związani.
Klikaj na krzesło i naciskaj klawisz "A" aby przesuwać się w prawo.
Środek krzeseł musi być na rysie, którą zrobiłeś siekierą.
Nagraj stan gry!
Popchnij zbroję - jeśli pojawi się krew, spróbuj jeszcze raz po wczytaniu gry.
Po rozwiązaniu popchnij lewą statuę przy kominku i wyjdź.
Użyj motocykla.

AIRPORT
Jeden z was niech stanie po lewej stronie mężczyzny czytającego gazetę, a drugi z prawej.
Ten z prawej niech zagada mężczyznę, aby opowiedział mu o wnukach.
Ten z lewej niech ukradnie mu bilety. Wyjdźcie z lotniska po lewej i idźcie do zeppelina w prawo.
Dajcie bilety wewnątrz.

ZEPPELIN
Henry niech idzie maksymalnie w lewo i użyje monety na naczyniu na fortepianie, niech wybierze piosenkę.
Teraz szybko:
Kiedy przyjdzie mężczyzna, przełącz się na Indy'iego, wejdź do pokoju z radiem.
Otwórz szafkę, weź klucz i użyj go na radio, wyjdź.
Kiedy mężczyzna wróci użyj klucza na dziurce obok drzwi i pociągnij go.
Wejdź po drabince.
Teraz możesz przejść przez labirynt i toczyć walki, potem lecieć samolotem, ale oszczędzę Ci tego kretyńskiego momentu:
Save po samolocie (do ScummVM, nazwa pliku musi być taka sama jak ID gry którą masz w scummvm - czyli "indy3" lub "indy3-vga", więc zmień nazwę pliku jeśli jest inna niż indy3. Sprawdź też w konfiguracji gry gdzie zapisuje ona save'y).

ROAD BLOCKS
Idź w prawo, użyj niebieskiego samochodu.
Użyj tych dialogów (kolory określają kolor dialogu hitlerowca):
1. Niebieski - 2, 3, 1
2. Jasno fioletowy - daj 50 Marek
3. Turkusowy - 2, 1, 1, 1
4. Czerwony - 3, 3, 2
5. Ciemno czerwony - 1, 2, 2, 3, 1
6. Ciemno fioletowy - daj 255 Marek lub daj Mein Kampf
7. Szary - 1, 2, 2, 2, 2, 2, 1
Jeśli coś nie wyjdzie to walcz, jeśli ci się nie chce:
Save przed świątynią (do ScummVM).

GRAIL TEMPLE
Nagraj tutaj (w oryginalnej wersji nie możesz nagrywać w świątyni, ale w ScummVM możesz).
Idź do świątyni i w prawo, kiedy postrzelą ojca idź w prawo.
Ostrożnie - leżą tam zwłoki, obok nich mała kropeczka na ziemi - naciśnij na nią.
Teraz przejdź tylko po literach słowa IEHOVA lub JEHOVA - pisze to u góry.
Następnie nagraj grę. Klikaj mniej więcej w miejsce obok obrazka:


Jeśli spadniesz to wczytaj grę i spróbuj ponownie.
Jesteś w pokoju z kielichami, po rozmowie z rycerzem nagraj grę.
Weź Graal, który widziałeś na zdjęciu w komnacie w zamku.
Użyj go na wodzie po prawej - jeśli jest to dobry zaniesiesz go do ojca, jeśli nie zginiesz - wtedy wczytaj grę i weź inny Graal.
Kiedy ocalisz ojca nic nie rób, kiedy Elsa zginie idź w lewo do ojca.
KONIEC

Autor solucji: adam