Przygodówki, gry przygodowe, solucje, zrzuty ekranu, screenshots, recenzje
spacer Home spacer Home spacerspacerspacer Lista spacer Lista spacerspacerspacer Solucje spacer Solucje spacerspacerspacer Forum spacer Forum spacerspacerspacer Download spacer Download spacerspacerspacer Screeny spacer Screeny spacerspacerspacer Saves spacer Saves spacerspacerspacer Kontakt spacer Kontakt spacerspacerspacer facebook spacer facebook  
Amiga | Atari | Apple | DOS | Commodore | Macintosh | Playstation | Sega | ScummVM | Windows | Xbox
spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer
spacer
  strzałka Ostatnio dodane gry
spacer
Okładka z gry Bohemian Killing 2016-08-09
Bohemian Killing
Rok: 2016
spacer
Okładka z gry Demetrios: The Big Cynical Adventure 2016-06-06
Demetrios: The Big Cynical Adventure
Rok: 2016
spacer
Okładka z gry Jack Keane 2: The Fire Within 2016-05-24
Jack Keane 2: The Fire Within
Rok: 2012
spacer



Okładka z gry Samorost 3 2016-05-09
Samorost 3
Rok: 2016
spacer
Okładka z gry Ceville 2016-04-16
Ceville
Rok: 2009
spacer
Okładka z gry Heavens Hope 2016-03-12
Heavens Hope
Rok: 2016
spacer
Okładka z gry Deponia Doomsday 2016-03-08
Deponia Doomsday
Rok: 2016
spacer
Okładka z gry Anna's Quest 2016-03-04
Anna's Quest
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Paradise 2016-02-22
Paradise
Rok: 2006
spacer
Okładka z gry Agatha Christie - ABC Murders 2016-02-19
Agatha Christie - ABC Murders
Rok: 2016
spacer
Okładka z gry Sinking Island 2016-02-02
Sinking Island
Rok: 2007
spacer
Okładka z gry Dracula 4: The Shadow of the Dragon 2016-01-20
Dracula 4: The Shadow of the Dragon
Rok: 2013
spacer
Okładka z gry Undercover Missions: Operation Kursk K-141 2016-01-18
Undercover Missions: Operation Kursk K-141
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Dreamfall: Chapters 2015-12-16
Dreamfall: Chapters
Rok: 2014
spacer
Okładka z gry The Perils of Man 2015-12-13
The Perils of Man
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Dracula: The Resurrection 2015-11-30
Dracula: The Resurrection
Rok: 2000
spacer
Okładka z gry Gold and Glory: The Road to El Dorado 2015-11-27
Gold and Glory: The Road to El Dorado
Rok: 2000
spacer
Okładka z gry Stupid Invaders 2015-11-25
Stupid Invaders
Rok: 2001
spacer
Okładka z gry Broken Sword 2,5: The Return of the Templars 2015-11-18
Broken Sword 2,5: The Return of the Templars
Rok: 2008
spacer
Okładka z gry J.U.L.I.A.: Among the Stars 2015-11-16
J.U.L.I.A.: Among the Stars
Rok: 2014
spacer
Okładka z gry Life is Strange 2015-11-13
Life is Strange
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Keepsake 2015-10-30
Keepsake
Rok: 2005
spacer
Okładka z gry Jack Keane 2015-10-21
Jack Keane
Rok: 2007
spacer
Okładka z gry Dracula 2: The Last Sanctuary 2015-10-21
Dracula 2: The Last Sanctuary
Rok: 2001
spacer
Okładka z gry Lost Horizon 2 2015-10-08
Lost Horizon 2
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Armikrog 2015-10-02
Armikrog
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Alpha Polaris 2015-09-28
Alpha Polaris
Rok: 2011
spacer
Okładka z gry STASIS 2015-09-03
STASIS
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Hidden: on the Trail of the Ancients 2015-08-27
Hidden: on the Trail of the Ancients
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry The Wolf Among Us 2015-08-25
The Wolf Among Us
Rok: 2013
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
  domek Recenzja (opis) gry
spacer
Logo gry Gold and Glory: The Road to El Dorado

Gold and Glory: The Road to El Dorado

Tytuł polski:

Złoto i Chwała: Droga do El Dorado

Nieco ponad rok przed Shrekiem, w czasach gdy filmy animowane były jeszcze w pewnym stopniu rysunkowe, studio Dream Works Animation wydało „Drogę do El Dorado”. Produkcja ta opowiadała o dwóch hiszpańskich kanciarzach, Miguelu i Tulio, którzy wygrali w kości mapę mającą zaprowadzić ich do miasta ze złota. Gdy w końcu do niego docierają planują zabrać tyle złota ile wlezie i jak najszybciej wrócić do domu by rozpocząć królewskie życie. Sprawę jednak komplikuje miejscowa ludność, wątek miłosny, konflikt między głównymi bohaterami i parę innych nieoczekiwanych wydarzeń. Film nie został ciepło przyjęty. Na RottenTomatoes (anglojęzycznym agregatorze recenzji filmowych) jako pierwsze działo wytwórni został odznaczony zgniłym pomidorem otrzymując 48% pozytywnych recenzji; na MetaCriticu (podobny również anglojęzyczny serwis) poradził sobie niewiele lepiej, otrzymując notę 51%, na którą składały się głównie mieszane odczucia i opinie o przeciętności filmu. Krytycy wytykali produkcji przewidywalną fabułę i papierowe postacie. W rezultacie przychody ze sprzedaży biletów do kin nie pokryły nawet kosztów wyprodukowania filmu. Z drugiej strony, jeśli spojrzeć teraz na oceny prostego ludu na IMDB, które dały średnią 6,9 i Filmwebie, na którym produkcja została oceniona na 7,5 można przypuszczać, że jednak nie jest aż tak źle. Przyznam, że nie jest to najambitniejsze dzieło kinematografii, z którym się spotkałem, ale żywię do niego sentyment. Przed przystąpieniem do gry obejrzałem film jeszcze raz i w sumie mi się podobało – ot, typowy film skierowany do młodych widzów.

Będąc dobrej myśli zainstalowałem „Złoto i Chwałę”, która powinna być całkiem dobra, tym bardziej, że została przygotowana przez Revolution Software, któremu świat zawdzięcza serię "Broken Sword". Od strony fabularnej nie czeka nas nic nowego – Miguel i Tulio opowiadają posiadaczom komputerów i pierwszego Play Station jeszcze raz swoją przygodę w nieco zmienionej wersji. Gra pod tym samym tytułem wyszła również na GameBoya Color, lecz z produkcją omawianą w tej recenzji produkcją łączy ją tylko tytuł – jest to platformówka.



Od strony graficznej gra bardzo przypomina „Escape from Monkey Island”, które wydano jakiś tydzień wcześniej. Trójwymiarowe, renderowane w czasie rzeczywistym postacie poruszają się po prerenderowanych tłach w rozdzielczości 640x480. Tła wypadają całkiem dobrze, bo są dość szczegółowe, kolorystycznie i stylistycznie pasują do tego, co zobaczyliśmy w filmie i mimo odrobiny wyczuwalnego plastiku wyglądają po prostu ładnie, a kilka z nich pochodzi chyba prosto z filmu. Nad postaciami można jedynie załamać ręce. Modele bohaterów nie dość, że są straszliwie kanciaste i obłożone maleńkimi teksturami to na dodatek są oświetlone w dość oryginalny sposób: zdarza się, że w biały dzień w pewne obszary ich ciał dociera tak mało światła, że częściowo są niemal czarni. Animacje postaci wcale nie łagodzą tych niedoskonałości. Są one bardzo schematyczne, często pokraczne a w dodatku czasami ich po prostu nie ma i zdarza się na przykład, że bohater z pozycji siedzącej przejdzie do stojącej w ciągu jednej klatki. Komputery w roku 2000 było stać już na więcej, co można zobaczyć choćby w „Najdłuższej podróży”, która ukazała się jakieś pół roku wcześniej.



Jak to w przygodówkach często bywa, ustawienie kamery jest zależne od tego, w jakiej perspektywie została pokazana plansza, a nie na przykład za plecami bohatera, w związku z czym nie zachwyca również sterowanie. Fakt, że autorzy zdecydowali się na kierowanie ruchami bohaterów za pomocą klawiatury mogę usprawiedliwić chyba tylko tym, że trzeba było zrobić wersję na PSX i z lenistwa, braku czasu lub środków nie stworzono systemu pozwalającego na sterowanie jedynym słusznym kontrolerem, jakim w tej sytuacji jest mysz. Skazani na sterowanie za pomocą klawiatury, zmuszeni jesteśmy poruszać się najczęściej przedziwnymi slalomami i nie raz zaskoczy nas system kolizji zaimplementowany w grze. Na szczęście nie będzie nam dane odczuć największej wady tego systemu sterowania w grach przygodowych, jaką jest brak możliwości łatwego wykrycia interaktywnych obiektów. Rozwiązano to przez podświetlanie ich w momencie, gdy zwrócimy się w ich stronę. Nie wygląda to ładnie, lecz jest naprawdę wielkim ułatwieniem w znajdowaniu miejsc, w których możemy coś zrobić. Dramatu nie ma też z menu ekwipunku. Działa ono sprawnie, nie zajmuje wiele miejsca na ekranie i z racji tego, że postacie nie będą miały do dyspozycji wielu przedmiotów, nie zmusza do długiego przewijania w poszukiwaniu pożądanego przedmiotu.



Odgłosami, które będą dobiegały z głośników podczas zabawy z grą, będą głównie różne dźwięki otoczenia. Od czasu do czasu usłyszymy też jakieś melodyjki podkreślające to, co akurat się dzieje. Jeśli gramy w wersję polską, to oprócz efektów dźwiękowych i muzyki, której za dużo nie uświadczymy, nasze uszy zostaną niestety potraktowane również dubbingiem. W polonizacji gry obsadzeni zostali inni aktorzy niż w dubbingu do filmu. Można by to przebaczyć, gdyby nie to, jak ten dubbing brzmi. Głosy postaci ociekają sztuczną ekscytacją i jest to kwintesencja tego, co zdarza się bardzo często w polskich wersjach gier a na co ja reaguję wręcz alergicznie. Dodatkowo między napisami pojawiającymi się na ekranie a kwestami mówionymi przez aktorów występują pewne dysonanse i tutaj dochodzimy do tłumaczenia, które po prostu jest złe. Wiele zdań to bardzo brzydkie angielskie kalki, w których na domiar złego pozostawiono nawet przeróżne zaimki, których Anglicy używają często, a my prawie wcale. Na wypadek, gdyby był to niewystarczający powód do uznania przekładu za zły, tłumacz stwierdził, że zwracanie się do konia „chłopcze” brzmi zupełnie normalnie (na szczęście w dubbingu zreflektowali się i zmienili na „mały”) a „why thank you”, w którym why służy do wyrażenia delikatnego zaskoczenia, przetłumaczył na „dlaczego dziękuję” – a to tylko niektóre kwiatki z tłumaczenia „El Dorado”. Wisienką na torcie jest jeden błąd rzeczowy.



Od strony formy jest słabo. Jak wypada teść? Jest jej po pierwsze mało – gra jest bardzo krótka i przejście jej spokojnym tempem przy pierwszym podejściu zajęło mi trzy i pół godziny, więc jest to produkcja na jeden wieczór, który spędzimy głównie rozwiązując zagadki ekwipunkowe. Część z nich jest całkiem ciekawych – na przykład zagadka z bykiem, czy z mechanizmami w świątyni na samym końcu gry. Podczas pokonywania przeciwności losu Miguel i Tulio będą często musieli ze sobą współpracować, tym bardziej, że niektóre czynności jest w stanie wykonać tylko jeden z nich. Poza tym, gra ma do zaoferowania także jedną minigierkę, w której zagramy w specyficzną odmianę kości, a także parę subtelnych elementów zręcznościowych. Z racji tego, że produkcja skierowana jest głównie do dzieci, wyzwania które przed nami postawi nie będą zbyt trudne, chociaż odkrycie, że Miguel i Tulio umieją skakać, może chwilę zająć.



Grywalne części gry połączone są ze sobą urywkami filmu, filmikami stworzonymi specjalnie na potrzeby gry oraz narracją prowadzoną przez głównych bohaterów. Pierwsze trzy lokacje: hiszpańskie miasto, statek Corteza i dżungla nie dają żadnych sygnałów, że gra ma się niebawem zakończyć. Niestety, gdy docieramy do złotego miasta, za pomocą trwającej około pół minuty narracji streszczane jest jakieś 40 minut filmu. Trzeba więc uciekać przez potworem którego z niewiadomych, z punktu widzenia gry, powodów wypuścił niejaki Tzekel-Kan i to właśnie czynimy w ostatniej lokacji. Zupełnie ignorowana jest postać Chel, która w filmie naprawdę nieźle namieszała. Mimo, że gra nawet o niej nie wspomina, dziewczyna ciągle jest pokazywana w filmikach a nawet płynie z chłopakami do Hiszpanii. Przez to poszatkowanie fabuła również wypada dość słabo. Nie porusza w żadnym stopniu wielu wątków z filmu, które mogłyby być wdzięcznym tematem na grę przygodową a w dodatku znacznie spłyca tę i tak już niezbyt ambitną historię.



Jestem w stanie wiele wybaczyć. Mogę przeżyć kompromisy związane z grafiką i sterowaniem, na które została skazana gra w związku z równoległym wydaniem jej dla Playstation. Umiem pogodzić się ze słabą polską wersją. Nie mogę jednak wybaczyć tego, jak została potraktowana fabuła, której znaczny kawal po prostu wycięto. Trzy i pół godziny to śmieszny czas rozgrywki. Nie narzekałbym na to, gdyby chociaż było to zrekompensowane dobrą oprawą wizualną. Patrząc na „El Dorado” dzisiaj, muszę orzec, że jest to gra wyłącznie dla tych, którzy żywią sentyment do filmu i chcieliby spędzić wieczór z Tuliem i Miguelem rozwiązując niezbyt wymagające zagadki. Wszystkim innym polecam zagrać w coś innego – chociaż gra nie jest tragiczna, jest wiele ciekawszych, ładniejszych i po prostu lepszych produkcji.

+ ładne tła

- polskie tłumaczenie
- modele 3D i ich animacje
- sterowanie
- rzeź na fabule

4/10

Autor recenzji: QiO

Pobierz grę
lub demo

Utknąłeś w grze? TUTAJ JEST PORADNIK (solucja)

Nadal nie potrafisz przejść? ZAPYTAJ NA FORUM

spacer
spacer
spacer
  domek Gold and Glory: The Road to El Dorado
spacer

Komentarze do gry:

brak komentarzy...




Dodaj własny komentarz:

Utknąłeś w grze? TUTAJ JEST PORADNIK (solucja)

Nadal nie potrafisz przejść? ZAPYTAJ NA FORUM


Twój podpis (imię lub pseudonim):

 

Treść komentarza do gry:


Wpisz poniżej jakie miasto jest stolicą Polski?:

 
spacer
spacer
spacer
  info Informacje o grze
spacer
Okładka z gry Gold and Glory: The Road to El Dorado

Tytuł:
Gold and Glory: The Road to El Dorado

Producent:
Revolution Software

Wydawca:
Ubisoft

Wydawca PL:
LEM

Rok:
2000

Platformy:
PlayStation, Windows

Wersja językowa:

Wymagania:
Pentium II 266 Mhz
64 MB RAM
akcelerator 3D, karta dźwiękowa

spacer

Strona producenta:
kuleczka Przejdź do strony

spacer

Teksty:

kuleczka Recenzja gry

kuleczka Solucja, przewodnik

kuleczka Save (zapisy) gry

kuleczka DOWNLOAD (pobierz)

spacer


Zrzuty ekranu:

Screenshot, zrzut ekranu z gry Gold and Glory: The Road to El Dorado

Screenshot, zrzut ekranu z gry Gold and Glory: The Road to El Dorado

Screenshot, zrzut ekranu z gry Gold and Glory: The Road to El Dorado

Zobacz wszystkie zrzuty ekranu z gry

spacer
spacer
  info Artykuły

Jak robić screenshot z gry? Część I - OKNO
Masz problem z wykonaniem zdjęcia ekranu i wrzuceniem go np. na forum? Przeczytaj poradnik. »

Jak robić screenshot z gry? Część II - FULL SCREEN
Zrzuty ekranu z gier uruchamianych na pełnym ekranie. »

Jak robić screenshot z gry? Część III - OBRÓBKA
Ostatnia część artykułu o zrzutach ekranu. Obróbka, zmniejszenie wielkości, zmiana formatu. »

spacer
spacer
spacer
  info Przydatne strony

Steam
System do zakupu elektronicznych wersji gier. Można tanio kupić wersje gier bez pudełek szukając okazji np. na Allegro. [idź do strony]

GOG
Serwis do zakupu elektronicznych wersji starszych gier. Przystępne ceny, duży wybór przygodówek. [idź do strony]

Graj po polsku
Grupa ludzi amatorsko tłumacząca angielskie wersje gier na język polski. Warto zajrzeć poszukując spolszczenia. [idź do strony]

AFAN
Serwis do zakupu elektronicznych wersji gier. Wiele pozycji w polskiej wersji językowej. Przystępne ceny. [idź do strony]

CDP
Serwis do zakupu elektronicznych wersji gier. Wiele pozycji w polskiej wersji językowej. Przystępne ceny. [idź do strony]

CDP
Polski dystrybutor gier w wersji pudełkowej. Wiele przygodówek w ofercie. [idź do strony]

Zaprzyjaźnione strony
spacer
spacer
  info Ostatnie komentarze

user, gość, użytkownik siwy
Runaway 2: The Dream of the Turtle
nie moge przejsc mnich nie mam dialugu z bykem... »

user, gość, użytkownik Stary wyjadacz
Książę i Tchórz
fajna gra szkoda tylko że na zadnym z podanych stronach nie znajdziecie tej gry... »

user, gość, użytkownik ZWIAD
The Inner World
MI TEŻ TAKI BŁĄD WYSKOCZYŁ... »

user, gość, użytkownik agusia16
Broken Sword 2,5: The Return of the Templars
sandor139, rozumiem, że grasz w grę w wersji z patchem? ... »

user, gość, użytkownik sandor139
Broken Sword 2,5: The Return of the Templars
Gra faja i polecam szczerze i choć mam Win. 10. to gra mi się nie save'uje. Z początku myślałem, że... »

user, gość, użytkownik agusia16
Violett
Na stronie masz poradnik do tej gry Emmo. To jego fragment: " Na kranie, lewym kurku używamy dwukrot... »

user, gość, użytkownik Emma
Violett
Nie wiem jak na poziomie łazienka zdobyć tą fujarkę na której trzeba zagrać żeby wyszedł wąż. Kto mi... »

user, gość, użytkownik agusia16
The Inner World
Trafił Ci się błąd, który niestety w tej grze występuje. Spróbuj zainstalować patch http://wydawnict... »

user, gość, użytkownik Asia
The Inner World
Mam wielki problem gdy trafiam do hangaru pojawia się czarny ekran i nie mogę dalej grać . Robiłam j... »

user, gość, użytkownik QiO
Day Of The Tentacle
Nie męcz się z Dosboxem, tylko użyj ScummVM.... »

spacer
spacer
  strzałka SZUKAJ
spacer
Wpisz nazwę gry lub część wyrazu np. Sybe
spacer
spacer
  strzałka FORUM
spacer
Forum miłośników przygodówek: dyskusje, pomoc, porady!

WEJDŹ NA FORUM

Ostatnie tematy na forum:

Inner Voices

Syberia 3 - problem w zagadce z lodołamaczem

Szukam

Futurust moja nowa gra na kick starterze

Problemy z uruchomieniem Black Mirror II

Action-Adventure

Witajcie

Najgorsze przygodówkowe chwyty

Co dostaliście po choinkę

Świat Baśni: Złodziej Dusz

W Sidłach Umysłu: Podróż Alicji

Enigmatis 2: Mgły Ravenwood

Koszmary z Głębin 3: Davy Jones

Szepty w Mroku: Statek Widmo

Legendy Wampirów: Prawdziwa Historia Kisilovy

spacer
spacer
  strzałka facebook
spacer
spacer
spacer
  strzałka Emulatory

Emulator ScummVM
Emulator starszych gier przygodowych dostępny pod różne platformy... [czytaj]

Emulator DOSBox
Emulator systemu operacyjnego DOS dostępny pod różne platformy... [czytaj]

Emulator Microsoft Virtual PC
Emulator komputera PC, na którym zainstalować można inny system.... [czytaj]

Emulator Amigi WINUAE
Emulator komputera Amiga, na który również powstało sporo przygodówek.... [czytaj]
spacer
spacer
  strzłka Losowe ekrany
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Still Life 2 Still Life 2
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry The Raven: Legacy of a Master Thief The Raven: Legacy of a Master Thief
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Kod Da Vinci Kod Da Vinci
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry The Legend of Kyrandia 2: Hand of Fate The Legend of Kyrandia 2: Hand of Fate
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Dracula 4: The Shadow of the Dragon Dracula 4: The Shadow of the Dragon
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry The Walking Dead: Season One The Walking Dead: Season One
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Alter Ego Alter Ego
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry AmerZone: The Explorer's Legacy AmerZone: The Explorer's Legacy
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Paradise Paradise
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Heavens Hope Heavens Hope
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Penumbra: Overture Penumbra: Overture
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Shadows on the Vatican Shadows on the Vatican
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry 1953: KGB Unleashed 1953: KGB Unleashed
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry The Dark Eye: Memoria The Dark Eye: Memoria
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry The Tiny Bang Story The Tiny Bang Story
spacer
spacer spacer
spacer
spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer
spacer spacer spacer
spacer spacer spacer
spacer
Notka prawna: Dane o grach oraz zrzuty ekranu pochodzą z opisywanych gier komputerowych, wszystkie teksty jak: solucje, opisy, recenzje są własnością autorów strony i nie mogą być kopiowane ani rozpowszechniane w żadnej formie.
spacer
spacer spacer spacer
spacer spacer spacer
spacer spacer spacer