Przesunięty przez: Koniarek
2016-01-28, 15:24
Alternativa - recenzja
Autor Wiadomość
 agusia16 
Administrator


Informacje
Aktualnie gram w: Filary Ziemi
Pomogła: 9 razy
Wiek: 47
Dołączyła: 26 Maj 2010
Posty: 3096
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2013-03-12, 08:58   Alternativa - recenzja

Wszelkie prawa do recenzji są moją własnością.
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione.
agusia16


Alternativa


autor - agusia 16




Przyszłość, coś niewiadomego, zagadka, którą część z nas chętnie by poznała. Chcemy wierzyć, mamy nadzieję, że praca którą mamy, zapewni nam i naszej rodzinie godziwe życie, że my i nasze dzieci będziemy żyć w kraju spokojnym, wolnym od wojen i wszelakich konfliktów. Czy zastanawialiście się, co by było, gdyby nagle wasz los się odmienił i kraj w którym mieszkacie targany był przez liczne wojny, a wy sami stanęlibyście w obliczu głodu, bo właśnie straciliście pracę? Taka okrutna rzeczywistość pokazana jest w grze noszącej tytuł "Alternativa".



Za stworzenie owej przygodówki, odpowiedzialne jest studio First Reality, przy współpracy Centauri Productions. To drugie studio, znane jest polskim graczom z wydania w roku 2004, gry przygodowej "Gooka: Tajemnica Janatris", a także bardziej aktualnej produkcji "Memento Mori", która niestety nie ujrzała polskiego dystrybutora. W Polsce dystrybucją Altenativy, zajęła się firma IQ Publishing. W grze "Gooka: Tajemnica Janatris", gracz oprócz intelektu, biegle władać musiał także mieczem. Alternativa, to typowa gra point & click, w której zmagać się będziemy tylko z własnym umysłem i prawidłowymi wyborami, które tak jak w życiu, czasami do prostych nie należą.



Jest rok 2045, Praga. W zniszczonym III Wojną Światową i licznymi rewolucjami mieście żyje Ritchard Boček. Z dnia na dzień traci pracę. Bezwzględna korporacja Endora, pozbawia go wszystkiego i skazuje na niechybną śmierć głodową. Znalezienie miejsca pracy graniczy z cudem, a okrutna dyktatura zmusza ludzi do czynów uwłaczających ich godności. Wszędzie panoszą się androidy, które mają prawie absolutną władzę, pozwalającą na brutalne bicie ludzi. Ryszard, zdziwiony nagłym zwolnieniem i rzekomymi problemami świetnie prosperującej firmy budowlanej, postanawia poznać prawdę, wnikając w szeregi Ruchu Oporu, organizacji walczącej z dyktaturą władzy. Szybko zostanie wciągnięty w intrygę, a wkrótce oskarżony o morderstwo. Aby ratować skórę, musi złapać prawdziwego zabójcę, udowadniając tym samym, swoją niewinność. Jego zawikłane losy, przeplatać się będą z losami jego współlokatora Andy'ego i młodej rewolucjonistki.



Alternativa, to historia dziejąca się w cyberpunkowym uniwersum science-fiction. Podzielona jest na kilka oddzielnych opowieści, w których gracz poznaje wszelakie zło korporacji i działających w niej ludzi. Czytamy pamiętnik, w którym dziewczyna opisuje gwałt, który na niej dokonano, poznajemy sprawę ataku hakerów. Na świat otaczający nas w grze, przyjdzie patrzeć oczami trójki bohaterów, którymi dzięki twórcom dzieła, przyjdzie nam pokierować. Od naszych wyborów zależeć będzie jak potoczy się gra, sami wybieramy dialogi i odpowiedzi, mając w ten sposób możliwość skończyć grę na różne sposoby. Nieliniowość to zdecydowanie wielka zaleta tej pozycji. Niestety wybór odpowiedzi decydować będzie również o życiu, czy też śmierci naszego bohatera. Źle wybrane zdanie, czasami doprowadza postać do zgonu. Nie martwmy się jednak, po ponownym wczytaniu gry, zaczynamy od miejsca w którym zginęliśmy.



Dla sporej grupy przygodówkowych graczy, możliwość zabicia prowadzonego przez nas bohatera jest wkurzająca, ale moim zdaniem w Alternativi, podnosi ona wartość gry, czyniąc ją wiarygodniejszą i bardziej interesującą. Zanim dokonany takich, czy innych wyborów, musimy wybrać poziom trudności gry. Możliwości są dwie, poziom łatwy i trudny. Na nieco bardziej skomplikowanym poziomie, gracz będzie miał ograniczoną ilość szans na wznowienie gry. Nie będzie też podpowiedzi i wskazówek dotyczących poszczególnych zadań. Na jednym i drugim poziomie, wspomagać nas będzie podręczny komputer Ritcharda, czyli PDA. Dzięki temu niewielkiemu wynalazkowi cywilizacji, gracz ma możliwość czytania wiadomości na temat przedmiotów, instytucji, czy też organizacji przewijających się podczas rozgrywki. W każdej chwili mamy możliwość przeszukania bazy danych i wgłębienia się w struktury życia w Pradze w 2045 roku, dzięki czemu, głębiej i pełniej wczuwamy się w grę. W zakładce "notatki", zapisywane są istotne dla rozgrywki informacje, które niejednokrotnie posłużą graczowi do poprawnego ukończenia gry. Pomysł fajny, ubarwiający potyczkę, gdyby nie pewne błędy. Kilka razy zdarzyło mi się że, w notatniku, pojawił się wpis, którego tam być nie powinno, bo sytuacja jeszcze się nie zdarzyła. Na szczęście nie jest to nagminne, nie mniej jednak jest.



Oprawa audiowizualna gry, przedstawia się całkiem nieźle. Na początku widzimy jedynie zrujnowaną i wyniszczoną część miasta, gdzie wszędzie walają się pudła, puste skrzynki. Efekt potęgują powybijane szyby, pozabijane deskami okna. Z biedą i wszechobecnym zniszczeniem, kontrastują ogromne neony, które nadają lokacjom swoistego klimatu przygnębienia i bezsilności. Z czasem widoki się zmieniają, ukazując oczom gracza bardziej kolorowe i przyjemniejsze otoczenie. Jedynym minusem jest kompletne wyludnienie. W każdej lokacji, napotkamy tylko istotne dla przejścia gry postacie, z którymi bohater musi porozmawiać, oraz wszelakie androidy. Próżno szukać spacerującego po uliczkach Pragi mieszkańca, przez co gra wygląda nieco sztucznie. Rozmowy są bardzo istotne dla dalszego przejścia gry, posuwają fabułę do przodu i pozwalają zrozumieć rozgrywkę, ale czasami są zdecydowanie za długie, przez co stają się nużące. Polonizacja kinowa, czyli polskie napisy, są na średnim poziomie. Większość zdań jest poprawnie przetłumaczona, choć zdarzyło mi się wyłapać jedno nieprzetłumaczone zdanie i kilka literówek.



Dobrze przedstawia się udźwiękowienie gry. Odgłosy, które słyszymy podczas zabawy, pokrywają się z rzeczywistością, muzyka płynąca gdzieś w tle jest przyjemna i oddaje atmosferę zniszczonej stolicy Czech. Mocną stroną Alternativy jest jej fabuła, która przyznam się szybko mnie wciągnęła i zniwelowała niedociągnięcia, które gra posiada. Równie dobrze wyglądają przerywniki filmowe, tak zwane animacje, które nadają grze klimatu. Kluczową sprawą dla każdego maniaka gier przygodowych, są zagadki. Opisywane przeze mnie dzieło, może nie jest strasznie trudną grą, niemniej jednak czeka w niej gracza kilka przeróżnych zadań. Oprócz zagadek czysto przedmiotowych, w których należy podnieś przedmiot i użyć go w odpowiednim miejscu, uświadczymy zadania typowo logiczne, jak choćby otwieranie sejfu, czy tez wpisywanie haseł do komputera. Niestety część zadań jest mało logiczna i zmusza gracza do kombinowania i pójścia na łatwiznę sięgnięcia do poradnika, albo strzelania na chybił trafił. Zaletą gry jest jej długość. W dobie skracania czasu gry, to, że dzieło zajmuje więcej niż dwie godziny grania, jest wielkim plusem.

Mimo tych kilku mniej, czy bardziej poważnych niedociągnięć, Alternativa jest grą, którą w swoim zbiorze powinien mieć każdy szanujący się przygodomaniak, choćby dla ciekawej, wciągającej fabuły i emocjom, które towarzyszą w wielu momentach rozgrywki. Dla mnie ta gra ma "to coś"! Moja ocena 7/10

Wady:
- błędy w grze
- błędy w polonizacji;
- pustki na ulicach;
- niedociągnięcia w notatniku
- brak logiku w niektórych zagadkach

Zalety
- fabuła;
- nieliniowa rozgrywka;
- oprawa audiowizualna;
- animacje;
- długość gry
Ostatnio zmieniony przez Koniarek 2013-03-16, 19:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  
Zasady Postowania Opcje
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

 
Jumpbox
Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme Abreo_LoteQ Created by Phantom © 2008-2009


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1